Wanneer je net met een webshop zal beginnen, dan zal je bij het doen van research vaak de term conversie tegenkomen. Misschien heb je niet direct een goed idee wat dit betekent. Simpel gezegd komt het erop neer dat conversie slaat op het door een klant uitvoeren van een door jou gewenste actie. Nu denk je, zoals zovelen, dat dit dan gaat om het doen van een aankoop van je webshop. Natuurlijk is dit de ultieme vorm van conversie. Wat echter wel heel belangrijk is om in de gaten te houden, is dat dit bij lange na niet de enige vorm is.
Connectie maken
Een aantal vormen van conversie kan je het best omschrijven als het maken van een connectie. Zo kan je bijvoorbeeld proberen je klant ervan te overtuigen om een contactformulier in te vullen zodat je kan bellen of mailen. Ook het inschrijven voor een nieuwsbrief valt hieronder. Zoals ook het maken van een connectie op Facebook of Instagram hieronder valt. Al deze stappen kunnen immers goede tussenstappen zijn op weg naar het hoofddoel, het doen van een verkoop. Wanneer dit niet direct lukt kan het immers op een later moment heel goed wel lukken. Ook connecties maken is dus een goede vorm van conversie.
Analyseren
Wat belangrijk is om te weten, is dat conversie de ultieme manier is om successen te meten. Meer nog dan omzet, zegt het conversieratio je veel over of je op de goede weg bent of niet. Als je een aardige omzet draait, maar nog altijd doet 90 procent van de bezoekers uiteindelijk helemaal niets in je webshop, dan is het natuurlijk de vraag of je wel echt kunt stellen dat je goed bezig bent. Om die reden is het dus belangrijk om, bijvoorbeeld met behulp van conversietools, goed te analyseren hoe je webshop er eigenlijk daadwerkelijk voorstaat op dit gebied.