Je loopt al een tijdje rond met plannen voor een eigen bedrijf. Spannend! Je hebt een super goed idee en hoopt dat je daarmee veel geld gaat verdienen. Voor het opstarten van een bedrijf moet je echter wel rekening houden met een aantal kosten. Lees er alles over.
Inschrijving
Alle ondernemers moeten zich inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). De kosten hiervan zijn €50,-. Voor sommige rechtsvormen; een besloten vennootschap of een stichting, moet je eer naar de notaris voordat je je kunt inschrijven bij de KvK. De notariskosten kunnen uiteenlopen van €100,- tot €1.000,-.
Verzekeringen
Zodra je gestart bent moet je zorgen dat je goed verzekerd bent. Welke verzekeringen je nodig bent is helemaal afhankelijk van het soort onderneming dat je hebt. Houd ook rekening met het opbouwen van pensioen. Als ondernemer ben je hier zelf verantwoordelijk voor.
Kantoor en middelen
Wat heb je nodig om te kunnen starten? Werk je vanuit jouw garage? Of heb je een kantoor nodig? Misschien een bedrijfsauto of een laptop? Ook deze kosten zijn dus erg afhankelijk van het soort onderneming dat je gaat beginnen. Ga je een financiering afsluiten of een zakelijke rekening openen? Ook met deze kosten moet je rekening houden.
Boekhouder
Als je jouw zaken goed op orde houdt, dan kun je vaak een groot deel van jouw administratie prima zelf doen. Bijvoorbeeld de btw-aangifte. Voor het doen van de inkomstenbelasting is het echter wel handig om een boekhouder te hebben.
Marketing
Heb je alle benodigde middelen in huis? Dan moeten de klanten jou nog weten te vinden. Je gaat reclame maken. Een website, een folder misschien een tv- of radiospotje, een advertentie in de krant? Je kunt het zo groot of zo klein maken als je zelf wilt. Reserveer een budget voor marketing, want reclame-uitingen zijn vaak wel kostbaar.