Thuiswerken was tijdens bepaalde periodes de afgelopen coronatijd een belangrijk punt op elke vergadering. Uit nood geboren, maar in veel gevallen veel succesvoller dan verwacht. Dat werpt dus ook de vraag op hoe je als ondernemer in de toekomst structureel een succes kan maken van het thuiswerken van jouw personeel. Dat kan door enkele zaken goed te verzorgen.
Een plan van aanpak
Toen het thuiswerken vanwege de coronapandemie een noodgreep was, probeerde iedereen maar wat. Inmiddels hebben werkgevers en -nemers veel meer kennis hierover opgedaan. Het is dus handig om afspraken en richtlijnen over thuiswerken gewoon vast te leggen. Hierin neem je de manier van communiceren op. Ook leg je zaken zoals pauzes vast. Daarnaast wordt bepaald welke werkzaamheden voor thuis zijn.
Zorg voor een werkplek
Als thuiswerken een vast onderdeel wordt, dan is het voor de werkgever wel een taak om een goede thuiswerkplek te faciliteren. Die plek moet aansluiten op wetgeving over bijvoorbeeld ergonomisch werken. Daarnaast is het ook belangrijk om er zeker van te zijn dat alle middelen aanwezig zijn om de taken uit te kunnen voeren. Dit gaat om meer dan een bureau en laptop alleen.
Werk en privé gescheiden houden
Zorg dat je als werkgever wel ook de grens kent tussen privé en werk. Het is verleidelijk om werknemers flexibel in te zetten omdat ze toch alles al thuis hebben. Vergeet echter niet dat thuis wel ook gewoon thuis moet zijn. Dat betekent dus dat je wel gewoon werktijden aan moet houden en dergelijke. Zo voorkom je ook dat medewerkers snel in burnouts terechtkomen.
Zorg voor contact met collega’s
Het is tot slot ook belangrijk om contact onder collega’s te stimuleren. Zo kan je zorgen dat er toch een groepsgevoel blijft bestaan. Wanneer je niet voor volledig thuiswerken kiest, kan je bijvoorbeeld een vaste vergaderdag instellen. Is thuiswerken optioneel, zorg dan voor digitale vormen van vergaderen zodat iedereen elkaar voldoende vaak ziet. Het groepsgevoel verhoogt de productiviteit.