Wil je ook over de grens succesvol worden? Wanneer je kijkt naar groeilanden en internationale successen, dan kan dat behoorlijk aantrekkelijk zijn. Dat betekent alleen wel dat je op een andere manier moet gaan zakendoen dan je tot nu toe hebt gedaan. Je moet kijken naar wat ervoor nodig is om ook in andere landen succesvol te zijn. Wat zijn dan de belangrijkste aandachtspunten?
De juiste positie innemen
Wanneer je ook buiten de landsgrenzen bekend wilt worden als ondernemer, dan is het belangrijk om een goede plek in te nemen. Je kan niet alleen maar een Engelstalige webshop online zetten. Je moet ook zorgen dat je past bij de zakencultuur van de landen waarin je naam wilt gaan maken. Zorg dus dat je dus een goed plan hebt. Eigenlijk is dit net zoals je dat deed toen je net in Nederland begon.
De plaatselijke middelen gebruiken
Wanneer je in andere landen gaat werken met je bedrijf, dan moet je er ook rekening mee houden dat de dingen net even anders lopen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je er goed aan doet om de plaatselijke middelen te gaan benutten. Dit kan je bijvoorbeeld helpen om de kosten laag te houden, maar ook om het aanbod beter bij de plaatselijke markt te laten aansluiten.
Eigen naam opbouwen
Ook wanneer je de plaatselijke middelen benut, is het nog wel van belang om te zorgen dat je je eigen naam opbouwt. Het gaat uiteindelijk natuurlijk wel om jouw producten en diensten. Zorg dus dat je aansluit op de plaatselijke behoeften, maar pas daarbij op dat je je eigen identiteit niet verliest. Je zoekt uiteindelijk een nieuwe afzetmarkt voor datgene wat je al doet.
Pas op de gevaren
Het is belangrijk om er goed op toe te zien dat je niet in de valkuilen van internationaal zakendoen stapt. Zo heb je altijd te maken met cultuurverschillen en is het essentieel om die te respecteren. Ga ook alleen in zee met plaatselijke leveranciers of afnemers als je ze goed hebt onderzocht. Verdiep je in de plaatselijke regels met betrekking tot producteisen. Leer daarnaast alles over geldzaken voor internationale bedrijven.