In dit artikel vind je de beste tips om een bedrijf te beginnen. Veel mensen overwegen het weleens om een bedrijf te beginnen, maar weten niet zo goed hoe dat moet. Gelukkig is het veel eenvoudiger dan veel mensen denken. De belangrijkste tip is om eerst een goed bedrijfsplan te maken. Bedenk je daarbij vooral wat voor producten of diensten je wilt aanbieden en hoe je deze gaat ontwikkelen. Ook is het belangrijk om alvast te peilen of men geïnteresseerd is in deze producten of diensten. Vervolgens moet je bedenken hoe je klanten gaat werven en of het mogelijk is om winst te maken met je bedrijf. Heb je een goed bedrijfsplan? Dan kun je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Je inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Elk bedrijf moet zich registreren bij de Kamer van Koophandel. Gelukkig is dit proces erg gemakkelijk. Je kunt online een afspraak maken bij de KvK. Je krijgt dan een formulier die je ingevuld mee moet nemen naar de afspraak, samen met je legitimatiebewijs. In dit formulier moet je onder andere het postadres van je bedrijf invullen. Elk bedrijf moet namelijk een zakelijk postadres hebben. Niet elke ondernemer heeft echter een zakelijk adres. Dat komt omdat steeds meer ondernemers vanuit huis werken. Ook gaan veel ondernemers bij klanten thuis langs. Als je geen zakelijk adres hebt, kun je ook je privé adres inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Om wille van de privacy is dit soms echter erg onwenselijk. Het alternatief is het aanschaffen van een virtueel postadres.
Een virtueel postadres aanschaffen
Een virtueel postadres kun je aanschaffen om te gebruiken als zakelijk adres. Je koopt dan als het ware een brievenbus waarnaar je je post kunt sturen. Zo komt niet iedereen jouw privé adres te weten en behoud je je eigen privacy. Je kunt dit virtuele postadres inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Op dit adres wordt je zakelijke post ingescand en naar je gemaild. Ook kun je het natuurlijk ophalen als je dat liever hebt. Zo ontvang je je zakelijke post zonder dat je je privacy verliest. Na inschrijving bij de KvK krijgt je bedrijf haar eigen KvK nummer en btw nummer.
Wat moet je doen nadat je een bedrijf hebt ingeschreven?
Eenmaal je een bedrijf hebt ingeschreven is het zaak om je onderneming volledig in de steigers te zetten. Wellicht heb je al veel voorbereidend werk gedaan. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk, want dan kun je meteen van start gaan. Veelal heb je toch nog veel taken op je to do lijstje staan om de eerste klanten te kunnen werven. Denk aan een goede website. Een website die goed is, is overigens niet voldoen. Zorg er ook voor dat je goed vindbaar bent. Dit kun je door een specialistisch marketing bedrijf laten doen.
Ook is het belangrijk om een vliegende start te maken met een fraaie huisstijl. Laat dus een mooi logo maken. Dat hoeft zeker geen duur logo te zijn. Sommige bedrijven betalen duizenden euro’s voor een logo, maar je hebt doorgaans aan enkele honderden euro’s genoeg. Het kan soms zelfs nóg goedkoper, maar pas daar wel mee op. Mogelijk dat een designer een logo kopieert van een ander bedrijf en jouw naam er onder plakt.
Vandaag de dag mag natuurlijk social media ook niet ontbreken. Maak een Facebookpagina aan en zorg dat je zichtbaar bent op Instagram en eventueel andere kanalen, zoals LinkedIn. Ben je bedreven met videocontent? Een Youtube kanaal is ook een goede optie. Voor andere mogelijkheden kun je kijken naar Google Adwords of Facebook adverteren. Laat nu je klanten maar komen!