Het bezitten van klantenkennis is een belangrijk wapen voor iedereen die een webshop heeft. Die kennis kan je voor een deel opdoen uit de aankopen die ze bij je doen. De vraag is echter of dit wel voldoende is. Je kan immers steeds beter aan de behoeften van je klant voldoen naar mate je deze beter kent. Daarom is het slim om een aantal dingen te doen die je kennis van je klanten doen vergroten. Hiervoor zijn een aantal handige tools in te zetten. Elke webshopeigenaar zou deze zaken eens of vaker moeten doen om succesvol te zijn.
Doe een marktonderzoek
Als het goed is, heb je in ieder geval het e-mailadres van je klant. Maar zelfs wanneer je dit niet hebt hoeft dit geen probleem te zijn. Je kunt het namelijk ook online uitvoeren. Het gaat dan natuurlijk over het marktonderzoek. Als er één manier is waarop je de klant kunt leren kennen, dan is het wel door hem of haar er simpelweg naar te vragen. Met behulp van allerlei surveytools kan je dit heel gemakkelijk doen. Je leert er je bestaande klanten beter mee kennen, maar het kan ook een manier zijn om erachter te komen hoe je mensen die nog geen klant zijn kunt binden.
Een onderzoek samenstellen
Nu is het natuurlijk wel belangrijk dat je zorgt dat het onderzoek ook datgene oplevert wat je graag wilt weten. Daarom is het heel belangrijk om goed over de vragen na te denken. Het kan zelfs zo zijn dat je overweegt om voor verschillende groepen verschillende vragen aan te leveren. Denk bijvoorbeeld aan een vragenlijst voor bestaande klanten en een vragenlijst voor potentiële klanten. Zo kan je werkelijk iedereen optimaal ondervragen, met als gevolg dat je daardoor dus precies weet wat er wel en niet van je verwacht wordt door de verschillende groepen.