Business process management is een term uit het Engelstalige bedrijfsleven. Hiermee wordt het werk dat binnen een bedrijf wordt verricht om de wensen van een klant af te stemmen op de middelen die beschikbaar zijn bij het bedrijf. Hierbij kunt u denken aan het bouwen van een huis voor een klant, maar ook voor het leveren van een afgemeten dienst die per klant op maat wordt gemaakt. Door het Business process management zo efficiënt mogelijk af te stemmen en er voor te zorgen dat uw bedrijf op heel soepele manier in kan spelen op de wensen van de kant, zorgt u ervoor dat de klanttevredenheid zal stijgen. Kortom, Business process management is een manier om het complexe simpel te maken, zodat de klanten beter helpen kunt.
Hoe werkt Business proces management?
Business process management is een traject dat niet door iedereen zomaar even doorlopen kan worden. Het vergt namelijk diepgaand onderzoek en goede analyses. Als hier niet juist wordt gehandeld, zal de optimalisatie en de implementatie van de verbeteringen namelijk niet juist blijken. Dit kan de hele Business process management cyclus ongeldig of onbruikbaar maken. Daarom is het belangrijk een Business proces manager in te huren of aan te nemen die getraind is om deze cycli te doorlopen en exact te berekenen en analyseren welke stappen ondernomen moeten gaan worden. Er zijn uitgebreide Business process management opleidingen, dus het is ook mogelijk om enkele medewerkers van uw bedrijf bij te laten scholen op dit gebied. Dit kan op de langere termijn erg veel geld, maar ook kwaliteit van inzichten schelen. Een buitenstaander heeft natuurlijk een zeer objectieve blik op uw Business process management, maar kan moeilijk inschatten hoe de bedrijfscultuur en de geschiedenis van het bedrijf in elkaar zit. Als een vaste medewerker het Business process management doet, wordt dit echter wel meegenomen. Dat kan tot zeer interessante en waardevolle inzichten leiden.
Wat zijn de stappen voor Business management?
Het onderzoeken van Business management bestaat uit zeven duidelijke stappen die doorlopen moeten worden om de Business management cyclus succesvol te kunnen volgen. De eerste stap is het identificeren van alle processen. De procesarchitectuur van je bedrijf migreert en verandert altijd langzaam over de jaren, omdat iedere medewerker (mits je een hele rigide werkwijze hanteert) een eigen draai geeft aan het werk. Deze migratie kan er toe leiden dat bepaalde trajecten binnen het bedrijf niet meer optimaal of op de meest efficiënte manier verlopen. Door deze processen te identificeren, kun je beginnen met het ontdekken en analyseren van de bottlenecks. Wat gaat er fout en hoe gaat fout? Wat is de beste uitkomst en wat is daar voor nodig? In de optimalisatie en simulatie fases ga je mogelijkheden bekijken en diepgaand analyseren. Business management eindigt vervolgens bij het implementeren van de veranderingen en vervolgens het observeren van de uitkomst van deze veranderingen. Van deze observatie kun je vervolgens teruggaan naar de eerste stap van de cyclus: identificeren. Door deze stappen regelmatig te doorlopen en kritisch te blijven kijken, zal Business management het bedrijf en de verkoop steeds efficiënter en effectiever maken.
Meer weten over Business Proces Management? Neem contact met YNNO | Hét adviesbureau voor nieuwe manieren van werken.